Vanliga frågor angående gruppresor.

1. Hur stora grupper har ni? Finns det ett max antal?

Gruppstorleken på våra gruppresor har ett minimiantal på 12 personer och ett maxantal på 22 personer. (max 12-16 personer på Galapagos beroende på båtens storlek)

2. Vad händer om det inte blir 12 resenärer?

Om det inte blir 12 resenärer i gruppen erbjuder vi dem som bokat att åka i alla fall men utan en svensktalande reseledare. Ni kommer då mötas upp av den lokala personalen och  engelsktalande guider som tar hand om er på de olika destinationerna.

3. Ställer ni in resan om det inte blir 12 resenärer?

Nej vi ställer inte in resan. Obs! Den svensktalande reseledare följer inte med gruppen om det blir under 12 resenärer.

4. Är det svensk guide på gruppresorna?

Nej, vi har engelsktalande lokala guider på våra gruppresor. Den medföljande svensktalande reseledaren kan hjälpa till att göra en sammanfattning av guidningen på svenska vid behov.

5. Var möter jag reseledaren?

Den svensktalande reseledaren möter dig i ankomsthallen i Lima.

 

Vanliga frågor angående individuella resor.

1. Vad innebär en individuell resa?

En individuell resa betyder att ni reser på egen hand och möter olika internationella turister på de olika destinationerna samt blir omhändertagen av den lokala personalen.

2. Hur fungerar en individuell resa?
En individuell resa fungerar så att när ni kommer ned till Sydamerika kommer den lokala personalen möta er på flygplatsen och se till att ni kommer till ert hotell. En guide kommer nästa dag hämta er på hotellet för er aktivitet. Sedan får ni transfer till flygplats/busstation för fortsatt resa. På nästa destination möter nästa guide/transfer upp och tar hand om er på den destinationen och så fortgår det. Under utflykter guidade turer kan ni komma att ingår i olika internationella grupper. Skulle det vara att det bara är ni som bokat en viss utflykt en dag så ställs inget in utan då får ni en privat guide för just den turen.

 3. Kan jag själv välja vilken dag jag vill börja en individuell resa?

Ja. Dock kan platstillgång på det internationella flyget, inkaleden eller kryssningar runt Galapagos öarna göra att man måste vara flexibel med sitt avresedatum.

 4. Kan jag själv välja innehåll i min individuella resa?

Ja. Om ingen av våra befintliga turer/rundresor passar just dina önskemål kan vi skräddarsy en rundresa åt dig.

5. Om jag reser själv är det enkelrumstillägg då?

Ja. Kostnad för enkelrumstillägg finns specificerat under varje program.

6. Är det svensktalande guider?

Nej. Guiderna är lokala guider som talar engelska, spanska och inhemska språk så som Quechua och Aymara. Guidningen sker på engelska. På vissa utflykter kan guidningen vara både på engelska och spanska beroende på vilka turister det finns i gruppen.

 

Vanliga frågor angående inkaleden.

1. Måste man ha ett tillstånd för att vandra inkaleden?

Ja.

2. Kostar det något att få tillstånd till inkaleden? När betalar jag detta?

Ja. Kostnaden för tillståndet ingår i resans pris.

Vänligen observera att turen måste betalas omgående då man måste köpa tillståndet direkt när man bokar turen. Man kan alltså inte förbeställa tillstånd utan dessa måste köpas direkt vid beställningstillfället.

3. Hur många tillstånd finns tillgängliga per dag?

500 st. Obs! När dessa är slut kan ingen få tag i fler tillstånd.

4. Kan man överlåta ett tillstånd till någon annan?

Nej. Tillstånden är personliga och kan inte överlåtas.

5. Hur långt i förväg bör jag boka inkaleden?

Vi rekommenderar minst 6-9 månader innan avresa.

6. Hur får jag ett tillstånd för att vandra på inkaleden?

Tillstånden till inkaleden ställs ut av den Peruanska myndigheten. För att få ett tillstånd skickar man in en kopia på fotosidan i sitt pass till oss (går att scanna eller fota av.) När vi mottagit denna kopia samt betalning för turen gör vi en beställning hos myndigheten. Vi meddelar dig om din ansökan blir godkänd och du får ett tillstånd.

7. Vad händer om min ansökan om tillstånd inte blir godkänd eller tillstånden har tagit slut?

Skulle din ansökan ej bli godkänd eller tillstånden hinna ta slut återbetalar vi dig inbetalt belopp för turen. Vänligen observera att man kan vandra alternativa vägar som inte kräver tillstånd. Kontakta oss för mer information om detta.

8. Måste jag ha med mitt pass när jag vandrar på inkaleden?

Ja! Du måste kunna visa upp ditt pass (obs originalpasset ej kopia!) vid kontrollpunkten för inkaleden.

9. Om jag köpt tillstånd till inkaleden och sedan bytt pass, måste jag ha med både gamla och nya passet då?

Du måste då visa upp ditt nya pass, i original, samt en kopia av ditt gamla pass. (Den som du skickade in när du beställde tillståndet till inkaleden)

10. När är det bäst att vandra inkaleden?

Bästa tiden är mellan april till oktober under den torra säsongen. Regnsäsongen sträcker sig mellan november till mars. Vänligen observera att inkaleden är stängd under februari månad varje år på grund av tunga regnfall i Anderna.

11. Behöver jag en sovsäck som klarar minusgrader? Skall jag ta med egen sovsäck?

Vi rekommenderar alltid att man har en sovsäck som klarar ned till minus 5 grader då det kan bli kallt på nätterna, eftersom man är på höjderna.

Du kan antingen ta med egen sovsäck eller hyra en via vårt lokala kontor i Cusco.

Kontakta Vicky på: operacionescusco@machetetours.com

12. Hur många kilon tar bärarna?

Bärarna kommer att bära vår camping utrustning inkl ditt liggunderlag. Obs! Detta innefattar inte din sovsäck.

13. Hur många kilon får jag själv bära?

På inkaleden får man ha en ryggsäck som väger max 15 kilo. Vi rekommenderar dock att man inte packar mer än 8 kg.

14. Vad kostar det att ha en bärare med som bär min privata packning?

Du kan hyra en bärare som hjälper dig att bära din personliga packning. Obs! Max 8 kg.

En personlig bärare kostar 1150 kr per person.

15. Skall jag ha med en egen ryggsäck eller får jag låna en väska?

Du kan antingen ta med en egen ryggsäck eller så kan du låna en ”duffelväska” (kappsäck) att packa i. Obs! Ingen ryggsäck, väska får överstiga 15 kg.

 16. Var börjar och slutar resan?

Resan börjar och slutar i Cusco. Du måste meddela oss vilket hotell du bor på i Cusco så att guiden vet var du skall hämtas och lämnas.

17. Hur får jag kontakt med guiden?

Guiden kommer att ta kontakt med dig på ditt hotell i Cusco dagen innan din vandring. Man brukar träffas runt 6-snåret i receptionen för ett förmöte. Passa på att ställa alla frågor du har om din kommande vandring.

18. Får jag en voucher för turen?

Ca 25 dagar innan din avresa kommer du att få en voucher från oss på att du har bokat och betalt denna turen. Denna är en värdehandling som du skall trycka ut och ta med på turen.  Själva tillståndet till inkaleden samt tågbiljetter har guiden och dessa kommer du att få på plats i Peru.

19. Ingår mat under vandringen?

Ja alla måltider ingår. Obs! Frukost dag 1 och middag dag 4 ingår ej.

20. Får jag vatten under turen?

Ja. Kocken kommer att rena vatten som du kommer få tillgång till under turen. Vill man ha flaskvatten får man köpa med sig sitt eget. Vänligen observera att du själv får bära detta eller hyra en bärare som tar det.

21. Finns toaletter under vandringen?

Ja det finns platser som är iordninggjorda för toaletter.  Vänligen observera att standarden på dessa kan variera och man bör ha med sig eget toalettpapper i packningen! Skulle ni komma till en matplats eller campingplats där det inte finns tillgång till befintliga toaletter kommer bärarna ställa upp ett portabelt toalettält. Obs! Detta får endast användas om befintlig toalett inte finns. Inkaleden går att kombinera med en rundresa i Peru/Sydamerika.

Övriga frågor.

  1. Vad gör jag om en service uteblir under resan – tex lunch, transfer, beställd bärare?

Det första du skall göra om något inte skulle stämma under din resa är att kontakta vårt lokala kontor i Cusco, Peru. Personalen där kommer att göra allt för att hjälpa dig ordna till detta. Det är alltid bäst att prata med den lokala personalen för snabbast och enklast hantering av situationer som kan uppstå. Skulle problemen kvarstå efter kontakt med lokala kontoret ber vi att ni tar kontakt med oss. Kontakt nummer till lokala kontoret finns i era resehandlingar och på er voucher. Ni kan även kontakta dem via Whats up.

2. Kan jag betala min resa med kort?

Ja vi tar emot kortbetalning här på vår hemsida. Klicka på fliken ”Betala”. Fyll i dina uppgifter. ”Ordernummer” är ditt MTSV nummer och ”Betalningsnummer” skall stå 1 om du betalar hela din faktura eller gör din första delbetalning. Gör du delbetalning 2 fyller du i 2 och gör du delbetalning 3 fyller du i 3! Klicka sedan på Gå vidare och betala med Dibs, så omdirigeras du till dibs säker kortbetalning där du kan välja vilket kort du har och fylla i dina kortuppgifter. När transaktionen är färdig får du ett kvitto på köpet skickat till den email du uppgett.

3. Vad gör jag om jag blir sjuk under resan?

I första hand skall du alltid vända dig till din lokala personal (guiden eller vårt kontor i Cusco) som kan hjälpa dig snabbt på plats. Ni gör en utvädring av situationen och om kontakt med läkare behövs. Därefter skall du kontakta ditt försäkringsbolag för att få vidare råd och hjälp.

Om du fortfarande är i behov av hjälp efter att ha kontaktat lokal personal och försäkringsbolag kan du kontakta vårt nödnummer i Sverige. Vänligen observera att detta endast skall användas i nödfall.
Obs! Tänk på att det är en tidsskillnad mellan Peru och Sverige och hantering av ditt fall kan ta lite extra tid därav. Därför är det alltid bäst att kontakta lokal personal i Sydamerika i första hand!

4. Hur hanterar jag höjdsjuka?

Om du skall besöka ett område på hög höjd/altitud se till att följa nedan råd för en enklare acklimatisering.

Ta det lugnt, gå inte för fort, spring inte, drick mycket vatten och undvik kaffe samt alkohol.  Middag första kvällen på hög höjd rekommenderas soppa eller något lättare. Inte tung mat så som pasta och rött kött. 

Lyssna till er lokala personal och fråga dem om råd så brukar allt gå mycket bra.  Lätt huvudvärk, stick i näsan och tyngre andning är normala symtom för acklimatisering.

Skulle ni drabbas av svår huvudvärk, andnöd eller vatten diarré bör ni informera den lokala personalen. De hjälper er med läkarkontakt. OBS! Om ni har kontakt med läkare se till att få ett skriftligt intyg till ert försäkringsbolag. Ni bör därefter kontakta ert försäkringsbolag för vidare hantering och transport tillbaka till havsnivå.
 OBS! Lita inte till egen medicinering eller hemkurer när det gäller höjdsjuka/vatten diarré. Informera alltid lokala personalen och lyssna till deras råd. De är mycket vana vid att hantera höjdsjuka samt turistmagar!